ŠIRENJE PARTICIPATIVNE DEMOKRATIJE MEĐU MLADIMA

22 Dec/2021 Objavljeno u Vesti

Participativno budžetiranje je mehanizam participativne demokratije koji omogućava građanima, u ovom slučaju – đacima,  da direktno utiču na donošenje odluke o trošenju budžetskih sredstava. Postoje različiti nivoi participativnog budžetiranja. Od generalnog, gde pravo učešća imaju svi članovi zajednice u kom se sprovodi do participativnog budžetiranja za pojedinačne grupe unutar zajednice, kao što je srednjoškolski participativni budžet. Pored samog direktnog uticaja na trošenje budžetskih sredstava, kroz mehanizme participativne demokratije građani se okreću ka povećanju njihovog učešća u svakodnevnim procesima koji se sprovode u zajednici.

U prethodnih pet godina OPENS kao savez udruženja je, samostalno ili u saradnji sa drugim akterima omladinske politike, realizovao mnogo programa za mlade. Jedan od njih je projekat „Uključi se, pronađi rešenje“ koji je OPENS pokrenuo u 2018. godini. Čitav program omogućeno je  učenicima i učenicima srednjih škola iz Novog Sada, da direktno utiču na unapređenje svoje sredine tako što su kroz kreativan pristup problemima predlagali rešenje.  Čitav ciklus programa za 2021. godinu realizovao se uz podršku Grada Novog Sada opredeljivanjem dela novca iz budžeta Grada namenjenog za mlade, podrške Fondacije 2022, kao i kompanije Fiscal solutions.

Ciklus je podrazumevao proces kroz koji su učenici naučili da prepoznaju potrebe svoje okoline, probude u sebi aktivistički duh i predlože rešenje, a kroz proces vodili su ih obučeni facilitatori OPENS-a.

Programi poput Participativnog budžetiranja  uključuju mlade u političke procese i motivišu ih da nauče da budu odgovorni građani.

Ovo je samo jedan od dugoročnih projekata koji OPENS sprovodi kako bi mladi, u Novom Sadu, a kao primer i ostatku zemlje, učvrstili svoje potencijale kada je u pitanju participativna demokratija. Mladi imaju priliku da iskoriste svoje kapacitete i uključe se u donošenje odluka u svome gradu. Mladi na ovaj način svedoče njihovom osnaživanju za dugoročna rešenja, kao i planove razvoja zajednice, sa zajedničkim ciljem da se jasnije čuje glas mladih!

Realizovane učeničke ideje od 2018. do 2021. godine:

2018 godina:

– Muzička škola – Kostimi za školski mjuzikl

– Baletska škola – Chill zone za učenike

– Mašinksa škola – Učenički klub

– Poljoprivredna škola – Saletla u školskom dvorištu

– Medicinska škola – Chill zone

– Gimnazija „Isiora Sekulić“ – Učenički kutak

– Gimnazija „Svetozar Marković“ – Uređenje košarkaškog terena u školskom dvorištu

– Škola za dizajn „Bogdan Šuput“ – Mural u školskom dvorište

2019.godina:

– Medicinske škole 7 april – Zavese za učionice i Vizuelni identitet vršnjačke edukacije o reproduktivnom zdravlju

– Gimnazija „Isidora Sekulić“ – Uređenje školskog parka i Učenička galerija

– SŠ „Svetozar Miletić“ – Klupice – Postavljanje klupa u školske hodnike, kako učenici ne bi sedeli na podu i Uređenje školskog dvorišta – Osposobljavanje i uređenje školskog dvorišta, postavljanjem nadstrešnica i klupa, koje omogućavaju druženje učenika na vazduhu, u toku svih godišnjih doba

– Gimnazije „Svetozar Marković“ – Klub prirodnih nauka i Čitalački klub

– „TŠ Mileva Marić-Ajnštajn (građevinska i grafička)“ – Petica za klupe i uređenje barake

– Škola za dizajn „Bogdan Šuput“ – Chill zone i Mural

– Srednja mašinska škola – Uređenje učeničke kantine i Veliki odmor sa grofom

– Poljoprivredna škola – Od inkubatora do novog života i Humanitarno muzičko veče

– Srednja škola „Milan Petrović“; – Naše šareno dvorište i Pravo u centar umetnosti

– ETŠ „Mihajlo Pupin“ – Sportski događaj i Humanitarno veče

– Saobraćajna škola „PINKI“ – Sport i ulaganje u njega i Školski razglas

2020.godina:

– Srednja mašinska škola – Platonova tela

– Elektrotehnička škola „Mihajlo Pupin“– Renoviranje školskog muzičkog studija

– Saobraćajna škola Pinki – Skreni da ne skreneš

– Srednja škola „Milan Petrović“ – #upoznajtenas!

2021. godina:

  1. Saobraćajna škola „Pinki“ – Uzmi kaficu i recikliraj čašicu
  2. Mašinska škola – Obnova dvorišta
  3. Poljoprivredna škola sa domom učenika Futog – Idejom, alatom i trudom do čistije životne sredine našeg školskog dvorišta
  4. Elektrotehnička škola „Mihajlo Pupin“ – Naša jazbina
  5. Gimnazija „Laza Kostić“ – Otvorena vrata Lazinog kutka
  6. SOŠO „Milan Petrović“ – Teretana u školi

Facilitatori programa izdvojili su nekoliko najvećih uspeh i pozitivnih promena u radu sa đacima:

-I pored korone su, kao đaci putnici, smogli vremena i htenja da se posvete procesu.

-Najveća promena i uspeh je to što su stidljivost i tremu ostavili po strani i uspeli srcem da realizuju ideju, a to je da ih svi bolje upoznaju i da razbiju predrasude o njima.

-Sve je teklo potpuno predvidivo, nije bilo nikakvog zatezanja ili miniranja, đaci su bili motivisani i vrlo aktivni u svim koracima, što je rezultiralo uspešnim procesom. Sami su osmislili svoje ideje, te jasno i samouvereno stali iza njih.

Neki od profesora učesnika programa su nam rekli šta su po njihovom mišljenju najveći značaji ovog projekta za škole?

-Socijalizacija

 -Mogućnost saradnje i stvaranje platformi za učenicki aktivizam i osećaj da su promene na nivou škole moguće uz pomoć ovakvih projekata.

Iz ugla učenika i učenica, važnost programa je:

-Važno je zbog toga što škole nemaju veliki budžet za sve želje i potrebe učenika, a ovaj projekat to omogućava da se deo učeničkih ideja i želja realizuje.

-Aktivira učenike da nalaze rešenja

-Ovaj projekat je veoma važan za učenike, zbog toga što će poboljšati svoju školu i dobiti nove vannastavne aktivnosti.