“PRIPAZI NA TON! PRIPAZI NA KLIK!”

26 Aug/2021 Objavljeno u Vesti

Period iza nas doneo nam je neizvesnost u apsolutno svemu. Da li ćemo ići u školu ili ćemo u školu preko računara ili tv-a? Hoće biti mature ili ništa od toga? Da li upisujem fax ili nemam para za to? Mogu li da ostanem u domu ili se vraćam kući? Hoće li biti vežbi na faxu ili da čekam neke bolje dane da naučim da radim posao za koji se školujem? I kad smo kod posla…koja mi je perspektiva? I šta će biti u naredne dve ključne nedelje?

U svemu tome, sedimo i razmišljamo jesmo li dobro ili nismo? Da li je ok da ne budemo ok? Tražimo odgovore vrlo često onlajn jer nemamo kome da se obratimo, a tamo u moru filtera i velike (samo)cenzure pojedine priče ipak ostaju bez filtera i promišljanja pre klika na SEND. LIKE. SHARE. COMMENT. pogotovo jedna:

SUICID

Odmah iza saobraćajnih nesreća, samoubistvo je drugi najčešći uzrok smrti mladih uzrasta između 15 i 29 godina. Adolescencija predstavlja period intenzivnih promena (fizičkih, intelektualnih, seksualnih) na putu ka razvoju „novog“ identiteta, kroz koji jedan broj mladih prođe mirno, a drugi burno. Ukoliko su objekti (institucije) podrške neadekvatni ili odsutni moguće su dve vrste ponašanja – nasilno ili depresivno i samopovređujuće. U populaciji mladih i adolescenata visoka je zastupljenost suicida u odnosu na njihov ukupan mortalitet i iznosi 8,9%.  

Samoubistva, posebno samoubistva mladih postali su tema izveštavanja u rubrici NAJNOVIJA VEST uz koju uvek ide senzacionalistički naslov, objavljivanje video-klipova i slika, oproštajnih pisama, do detalja opisan načina izvršenja samoubistva, potpuno narušavanje privatnosti, pa neretko i praćenje priče iz minuta u minut. A zašto? Zarad KLIKA=NOVCA?

Uticaj medija i načina izveštavanja na osobe sa suicidalnim mislima je neizbežan. Senzacionalističko izveštavanje bez poštovanja etike, naši klikovi, lajkovi i komentari na te naslove imaju samo štetan uticaj na osobe sa suicidalnim mislima i njihove porodice.

Suicid nije tema o kojoj treba da ćutimo, ali je tema o kojoj veoma treba da promislimo pre nego što kliknemo na SEND. LIKE. SHARE. COMMENT.

OPENS, Centar SRCE, “Za Tebe #VAŽNOJE” i Institut za javno zdravlje Vojvodine, pokreću kampanju “Pripazi na ton! Pripazi na klik!”.  Glavni cilj je podizanje svesti o suicidu, ali posebno o posledicama senzacionalističkog i neetičkog izveštavanja o suicidu. 

U okviru kampanje koja će biti usmerena na medije i društvene mreže, biće organizovane i obuke za studente medicine, žurnalistike, psihologije, sociologije i profesionalce koji rade sa mladima. Takođe, na Svetski dan prevencije samoubistva, 10. septembra,  predviđena je i panel diskusija za novinare kojoj ćemo razgovarati o pozitivnoj ulozi medija u prevenciji suicida i većem zajedničkom radu na edukovanju javnosti, posebno mladih.     

Ova kampanja dolazi iz zajednice. Od mladih koji su prepoznali problem. Od profesionalaca koji žele da pokažu da može i mora bolje i drugačije. Od svih nas koji smatramo da možemo da menjamo svet. Zbog onih koji se sada bore sa problemima i u ime onih koji više nisu sa nama. Jer verujemo da je podrška ono što spašava živote. 

Za učešće na diskusiji možete se prijaviti popunjavanjem upitnika koji se nalazi OVDE.