Priča iza plakata: „dan mladih“

Rate this post

Priča iza plakata: "dan mladih"2022. dana 10. septembra, na dan Leopolda parka, kuća evropskog porekla organizovala je živopisne ture sa vodičem povezane sa kratkoročnom izložbom „kada zidovi mogu da govore“, koju su vodili ukrajinski, rumunski i slovenački umetnici povezani sa stvaranjem dela. Pogledajte priču iza njihovog postera … Koja je pozadina ovog umjesto neuglednog postera kreiranog od strane stilske grupe pod nazivom Novi Kolektivizem 1987. godine? Ovaj plakat zapravo nikada nije postavljen na zidove na putevima bivše Socijalističke jugoslovenske federacije.

Bila je spremna za državnu partiju pod nazivom Dan Mladosti (“ Dan Mladosti“), u kojoj je obilježena proslava rođendana jugoslovenskog lidera Josipa Broza Tita. Stil postera je prvi put dostavljen federalnim kompenzacijama, što ga je smatralo najboljim predlogom i odobrilo njegovo štampanje. Ipak, nakon što su rezultati ove opcije objavljeni u jugoslovenskim medijima, detrakcija je izbila tokom cijele večeri nakon što je inženjer Grujić u novinskom članku otkrio da je poster, zvanično odabran i odobren od strane saveznih vlasti, zapravo inspirisan nacističkom reklamnom bojom Treći Rajh, koju je naslikao Richard Klein 1937. Deo koji se koristi u početnoj slici je Grozni goli čovek, dok su nacistički simboli na originalnoj slici promenjeni znacima socijalističke Jugoslavije: nemački orao je golub (ikona spokoja), nacistička zastava sa svastikom je jugoslovenska zastava sa Crvenom zvezdom, a takođe je i nacistički simbol simbol Dana mladosti. Grujićevo otkrivanje izazvalo je masovnu javnu i političku buru koja je dovela do ukidanja ovog ustavnog, ali i zapanjujućeg državnog odmora, nagovještavajući smrt socijalističke Jugoslavije, koja se službeno raspala 1991.godine.

Razumjeti pravo značenje i važnost ovog događaja prije 35 godina

Da bismo shvatili definiciju istine i značaj ove prilike 35 godina ranije, moramo je staviti u istorijsku perspektivu. Eric Hobsbawm ima 20 godina. objasnio je vek kao“ kratak “ vek između 1917-a i 1989-a, definisan transformativnom moći stvarnog socijalizma, kao i komunizma, umesto „dugog 19-a“, formiranog industrijskom transformacijom, kapitalizmom i ekspanzionizmom, koji pokriva trajanje 1789-1914. vek“. Jugoslavija, koja je zbog toga što je 1918. potpuno nova zemlja na mapi Evrope, nastala kao posledica ovih značajnih istorijskih promena. U istoriji ovog postera četiri primarna lika imala su ključnu funkciju: socijalizam i komunizam, fašizam i nacizam, Josip Broz Tito i umetničko naselje NSK. Mislim da su svi posjetioci prilično navikli na prethodno spomenute ideologije. Ali ko je bio Josip Broz Tito? Na kraju je bio poznat kao vođa i takođe komandant blizanačke bitke za teritorije bivše Jugoslavije: protiv fašističke, ali i nacističke okupacije nacije od 1940.do 1945. godine, kao i građanskog rata protiv navodnog kraljevskog plutokratnog sistema prve Jugoslavije. Nakon uspjeha socijalista i uspostavljanja socijalističke države, radio je kao predsjednik navodne druge Jugoslavije do svoje smrti 1980.godine. Tokom njegovog predsjedništva, Jugoslavija je odbijala slijediti Staljina i Sovjetski Savez još 1948.godine, pa je zemlja krenula posebnim putem između Istoka i Zapada s nesvrstanim političkim aktivnostima koje je pokrenuo. Nadalje, kao rezultat Titove kočnice sa Staljinom, inovacija je na kraju bila službeni društveni dizajn odvojenog jugoslovenskog socijalizma i komunizma, a ne dizajn službenog socijalističkog realističkog izgleda.

Autor ovog postera

Novi Kolektivizem, autor ovog postera, samo je jedan od timova većeg art neighborhood NSK (Neue Slowenische Kunst), osnovanog 1984.godine u Ljubljani, Slovenija, koji su producirala 3 osnivačka tima: grupa Laibach Songs, osnovana 1980. godine, kao i tim Irwina likovnih umjetnosti i tim Kina Scipio Nasice Sisters, osnovan 1983. godine. Za naseljavanje triju timova članovi su razvili 4. tim, umetnički tim Novi Kolektivizem. Godine 1984.bio sam početni član filmske pozorišne grupe, pa sam se isto tako pretvorio u jednog od čarter članova NSK-a. Kao i ja, većina učesnika NSK-a rođena je 1961.godine. Predstavljali smo generaciju koja nije imala direktno iskustvo u Drugom svjetskom ratu. Drugi svjetski rat, fašistička i nacistička profesija i partizanske komunističke borbe. Našu sliku prošlosti oblikovala je divna priča o hrabroj komunističkoj bici, indoktrinaciji i publicitetu. Bili smo povećani u pionirskim kampovima. Bili smo mladi Titovi ljudi, čija je misija bila da razviju svetliju budućnost zemlje, koja je rođena po cenu odličnih istorijskih bitaka, ali i mnogih žrtava. U 1980-u, kada je nacija imala 42 godine, a takođe smo imali dvadesetak godina, mnogi od nas su se ticali grada sa sela da studiraju na koledžu.Autor ovog postera

Plan Dana Mladih 1987

Ostaje samo da se odgovori na pitanje: kako je izvodljivo da je Novi Kolektivizem pobedio na tenderu za strategiju dana mladih 1987. godine? Poster nije bio samo odvratan, ali dodatno neuobičajen i zastario u to vrijeme. Važno je podsjetiti da je 1980-ih modernizam bio tipično izražajno sredstvo dizajna, kao i vizuelno-tekstualni kodovi u Jugoslaviji, a zatim je započeo prelazak u postmodernizam, čiji je NSK bio preteča. Do 1987. godine, NSK-ova metoda je zapravo stekla važan i akademski legitimitet, posebno kroz radove takozvanih filozofa „Ljubljanskog lakanista“ koji su analizirali NSK fenomen iz psihoanalitičke perspektive. Stalnim slaganjem različitih, obično sukobljenih i neprikladnih estetskih kodova, NSK je zapravo otkrio duboko ukorijenjen kumulativni podsvjesni materijal, stoga održavajući i ubrzavajući transformativne sile kulture u cjelini koje postoje odvojeno jedna od druge.Plan Dana Mladih 1987

Kada se slovenačka kompanija za mlade (obavezna Socijalistička kompanija u svim jugoslovenskim republikama koja podržava mlade komuniste) pripremala za organizovanje narednog Saveznog dana mladih, lideri mladih slovenačkih komunista su posebno prepoznali šta rade kada su zatražili od NK kao i NSK da se pripreme za događaj. Kao jedna od omladinskih kompanija koja je veoma blisko funkcionisala sa slovenskim komunističkim partijama u naciji koja je većina snažno zahtevala vladine političke, društvene i socijalne reforme, omladinska organizacija je zasnovana na avangardnom radikalizmu NSK-a, njenoj kreativnoj „nedodirljivosti“ kao i sposobnosti da preokrene kolektivno usklađene kolektivne narative. Njihova meta bili su stari komunisti, koji su još bili na vlasti, a takođe je svaki pokušaj promjene zemlje iznutra viđen s neizvjesnošću. Insistirali su na zabludama o herojskoj prošlosti, kao i paradoksalno, članovima odbora koji su prihvatili poster prilično se dopao njegov izgled, koji ih je savetovao o „odličnim starim danima“.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here